COMUNICAT DE PRESĂ
Spectacolul „Flori de mină” – ținta unei campanii de dezinformare publică
Am observat consternați că de două zile Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” din Petroșani se află în centrul unei campanii publice de dezinformare și calomniere. Ținta acestei campanii, bazate exclusiv pe opiniile unei singure persoane, angajată a teatrului nostru și fostă manager, părtinitoare în chestiune, este recenta premieră cu „Flori de mină” de Csaba Székely, în regia lui Botond Nagy.
Spectacolul este acuzat că are un limbaj „profund trivial”, iar „minerii sunt creionați drept niște bețivi depresivi”.
Am dori ca în fața acestei argumentații precare să precizăm următoarele:
– textul lui Csaba Székely datează din 2011 și a fost montat în numeroase teatre din România (Târgu Mureș, București, Arad, Baia Mare, Sfântu Gheorghe etc.), cu localizări diverse, fără a înregistra niciun fel de acuzație precum cele aduse producției noastre.
– întreaga echipă de creație a spectacolului este formată din profesioniști renumiți ai teatrului românesc:
Csaba Székely este considerat în acest moment cel mai important dramaturg din România. Anul trecut a primit Premiul UNITER pentru Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută. Toate piesele sale au fost jucate cu aprecieri superlative la teatre din România, Ungaria, Italia, Republica Moldova sau Finlanda. A primit patru premii pentru dramaturgie ale Asociației Criticilor din Ungaria, inclusiv pentru „Flori de mină”. Cel mai recent premiu datează de acum trei zile.
Regizorul Botond Nagy are doar 31 de ani, dar are un palmares remarcabil. În 2020 a primit Premiul pentru Cea mai bună regie acordat de Ministerul pentru Resurse Umane al Ungariei. A fost nominalizat de două ori la Premiul pentru Cea mai bună regie al UNITER, în 2020 și 2024. A montat la teatre foarte importante, între care Teatrul Național București, Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, Teatrul Maghiar de Stat și Teatrul Național din Cluj-Napoca etc.
Scenograful Theodor Cristian Niculae este socotit drept cel mai promițător tânăr scenograf român. Deține și el Premiul UNITER pentru Debut (scenografie) din anul 2023. A colaborat cu regizori celebri, între care Radu Afrim, Theodor-Cristian Popescu, Andrea Gavriliu sau Radu Nica.
– în „Flori de mină” nu este vorba de breasla minerilor în ansamblul ei, ci de niște personaje care trăiesc într-o comunitate săracă, niște oameni aflați la o răscruce a vieții: un fost miner, acum șomer, și sora sa, care trebuie să aibă grijă de un tată imobilizat la pat, un medic confruntat cu sărăcia și necazurile zonei și o familie vecină. Ei nu sunt personaje arhetipale, care să întruchipeze pături sociale. Sunt indivizi care trec printr-o criză existențială și care și-au găsit un debușeu în alcool sau în imposibile vise de iubire, sperând să iasă din impasul în care se află.
– a extrapola o situație dramatică particulară ca relevantă pentru o întreagă clasă socială e un abuz de interpretare. A pretinde ca niște personaje declasate să vorbească „cuviincios” decredibilizează discursul scenic. Teatrul reflectă situații și eroi din viață, dar într-un mod ficțional, exemplar, pentru a obține reacția spectatorului, care era în Antichitate catharsisul, iar în epoca noastră empatia, compasiunea, înțelegerea, emoția. Dacă am interpreta personajele tragediei antice după grila decenței, ne-am îngrozi: toți sunt criminali sau incestuoși.
– echipa artistică și de creație a spectacolului nu a avut nici un moment intenția de a denigra vreo categorie socială. O și spune public regizorul Botond Nagy în caietul-program:
„Sper ca spectatorii să se simtă acasă, implicați în acest spectacol, să iubească și să deteste în aceeași măsură, să empatizeze cu aceste personaje construite până la cel mai fin detaliu de actorii extraordinari ai acestei distribuții. Actori cu care a fost o bucurie imensă să descoperim zilnic acest univers, această apropiată realitate minieră.
Când vorbim de teatru, îmi place să cred că vorbim de bucurie, nu de exorcizare. Viața, și în cele mai grele momente, ne lasă supape de bucurie, prin care ne putem lua aerul necesar pentru a merge mai departe în călătoria noastră.
Dedic acest spectacol tuturor celor care își șterg praful de cărbune așezat peste visele lor. Vise ce de multe ori nu mai apucă lumina zilei”.
Proiectul cu „Flori de mină” face parte din strategia artistică pe termen mediu a Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu”, un teatru al Văii Jiului, dar deopotrivă o instituție care trebuie să conteze în plan artistic național și internațional. Miza acestei strategii este de a invita profesioniști renumiți la Petroșani, pentru a crea un teatru puternic și valoros, în beneficiul comunității locale.
„Flori de mină” este unul din textele cunoscute în teatrul românesc, și orice profesionist sau spectator de bună-credință va amenda argumentele acestei campanii defăimătoare la adresa TDIDS. Condamnăm, de aceea, orice exces de evaluare în necunoștință de cauză a spectacolului nostru.
Invităm toți spectatorii la teatru pentru a aprecia personal valoarea producției noastre.